חזרה לאתר הכנסת
ועדת הכספים
יו"ר ועדת הכספים, גפני: הממשלה והכנסת יחליטו אילו יישובים ייהנו מהטבות מס
11/06/2012

 

   הכנסת

    ועדת הכספים

ירושלים, שני, כ"א בסיוון תשע"ב

11 ביוני 2012

הודעה לעיתונות

 

 

אילו יישובים ייהנו מהטבות מס?

 

ועדת הכספים תמלא לקונה ממשלתית בקביעת קריטריונים המזכים יישובים בהטבות מס

 

יו"ר הוועדה גפני: "נכניס את ידינו לאש. ההחלטה על חלוקת המשאבים

בידי הממשלה והכנסת ולא בידי בית המשפט"

 

 

 

 

     בדיון על היעדר קריטריונים ברורים למתן הטבות מס ליישובים, הודיע היום ב', יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ש"אם בתוך שלשה חודשים הדבר לא ייעשה ע"י הממשלה, ועדת הכספים תקבע בעצמה קריטריונים למתן הטבות מס ליישובים". גפני קיים את הדיון בעקבות ארכת זמן של שנה שנתן בג"צ לממשלה, בטרם יכריע בעצמו בסוגיה. יו"ר הכנסת ריבלין: "הממשלה נמנעת מקבלת החלטות עקב לחצים פוליטיים ועל הכנסת לתקן את המעוות, אחרת בית המשפט ייכנס לנעלינו".

 

     זו אינה הפעם הראשונה שוועדת הכספים נדרשת לנושא ובעבר נדרשה לאשר הטבות מס ליישובים שונים. בעקבות הענקת ההטבות בעבר הוגשו מספר עתירות לבית המשפט וב- 22.5.2012 קיבל את חלקן ופסק כי יבוטלו הטבות מס לחמישה יישובים ורשויות; המועצות האזוריות: ערבה תיכונה, איילות, ערד, חצור ובית שאן וכי יתווספו למקבלי ההטבות שלושת היישובים; מזרעה, כירסא-סמיע ובית ג'אן. "מדובר בפסק דין חריג, כיוון שלראשונה נוקט בג"צ בתיקון אקטיבי של חקיקה להבדיל מביטול חקיקה ומוסיף שלושה יישובים לרשימת אלו הזכאים להטבות מס" קבע היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל יינון במכתב לחברי הכנסת.      

 

     בית המשפט קבע ש"חלוקת המשאבים הציבוריים צריכה להיעשות על בסיס קריטריונים גלויים, ברורים, אחידים ושוויוניים" ולא על בסיס החלטות שרירותיות, אפילו תהיינה מנומקות.

 

     יו"ר הוועדה גפני: "כל עוד אני מכהן כיו"ר ועדת הכספים, לא אאפשר להחלטת בית המשפט לקבוע אילו יישובים יקבלו הטבות, להיכנס לתוקף. הבעיה בפסיקה איננה בביטול ההטבות ליישובים מסוימים אלא בכך שהוא מוסיף יישובים. פירוש הדבר, שבית המשפט מנהל את המדינה וזהו דבר חסר תקדים שאין לו אח ורע". גפני קבל בפני נציגי הממשלה על ההתמהמהות בקביעת קריטריונים ודרש מהם לחזור לוועדה עם הצעת חוק מגובשת בעניין מתן הטבות המס".

 

     יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד): "הכנסת קבעה שהחלטותיה צריכות להיות שוויוניות ואיננה יכולה לפעול בניגוד להחלטותיה. אם לא תתקן את המעוות, יבוא בית המשפט וייכנס לנעליה. בג"צ נקט בדרך מתונה ונתן הזדמנות נוספת להתאים את החקיקה לעקרונות השוויון שהכנסת עצמה קבעה. אני אומר את זה כמי שדוגל בעליונות ועצמאות בית המחוקקים. לצערי עד כה הממשלה לא קיבלה החלטה, משום שהלחצים הפוליטיים היו מעל לכוחותיה. כעת, הממשלה צריכה לשבת על המדוכה ולהביא לכנסת הצעה, שעומדת בקריטריונים שוויוניים. הזהרתי בעבר, שאם ביהמ''ש יתערב, לא נוכל לזעוק על חדירה לתחום הכנסת, משום שבעניין זה הדבר צודק. אם הממשלה לא תניח הצעת חוק בזמן הקרוב, הכנסת תיזום הצעה בעלת קריטריונים שוויוניים".

 

     המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט: "היועץ המשפטי ליווה את התהליך בכנסת ובממשלה. ביקשנו מהממשלה שתביא הצעת חוק. יש גם עבודה פנימית בנושא ברשות המסים. בסופו של דבר ההחלטה, היא החלטה פוליטית. ברור שצריכים להיות קריטריונים שוויוניים כדי שלא להגיע למצב שבית המשפט מתערב וגם כדי למנוע מצב שבו קבוצות לחץ יוכלו בשינוי זוחל להשיג הישגים בהתאם לכוחן וליכולת שלהם לקדם חקיקה".

 

     ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו): "לו היתה מדיניות מיסוי לא היינו כאן היום אך הכל נשאר באוויר ואין וואקום בעולם הזה ולכן בית המשפט לוקח לעצמו סמכויות לא לו. על הוועדה להכין חוק שייקבע את סדרי העדיפויות".          ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה): "הבעיה שהממשלה לא מושלת. אם ועדת הכספים היא זו שתחליט בעניין הזה, הדבר יהיה כנעיצת מסמר בחוסר המשילות המאפיינת את ישראל. ברור שלא ניתן לתת לכולם הטבות כי אם מחלקים לכולם אזי אף אחד לא ירוויח מכך. המטרה לעודד ולקדם מקומות מסוימים ולא ניתן לקדם בשווה את כולם".             ח"כ שי חרמש (קדימה): כל עוד הגדלת המפה פירושה שהחלשים יממנו את החלשים אני מתנגד. ערד נותרה העיר היחידה בנגב הרחוק שאין לה כל הטבות בניגוד לירוחם למצפה רמון כי בג"צ ביטל לה את ההטבות מה- 1 בינואר.                ח"כ רוחמה אברהם-בלילא (קדימה) קראה ליו"ר הוועדה גפני להקים ועדת משנה מיוחדת לנושא על-מנת לגבש קריטריונים במקום הממשלה. "ועדת הכספים יכולה לפעול בעצמה ע"י הקמץ ועדת משנה שתקבע קריטריונים" אמרה.          ח"כ ציון פיניאן (ליכוד): "בית המשפט נוהג ככנסת על. וזו לא החלטה ראשונה. צריכה להתקבל החלטה שלנו שכל עוד לא קיימת החלטה אחרת, שאותם יישובים המקבלים הטבות, שלא יורידו להם ולו אחוז אחד מההטבה, כפי שנוהגת לעשות רשות המסים כיום. אם יחלקו לכולם את התקציב הקיים, כ- 780 מיליון ₪, הרי שמדובר במיטת סדום ואם רוצים להוסיף יישובים צריכים להגדיל את התקציב לכך".

 

     עוזר ראשי ליועץ המשפטי ברשות המסים, ברוך משולם, עדכן את הוועדה ש"כיום תקציב הטבות המס ליישובים עומד על בין 700 ל- 750 מיליון ₪".

  

 

 

 

לפרטים נוספים: איל קציר, דובר הוועדה

אתר הכנסת: www.knesset.gov.il

 

© כל הזכויות שמורות, 2007, מדינת ישראל   l   נשמח לקבל את הערותיכם והצעותיכם לכתובת: feedback@knesset.gov.il